Dekoracija enterijera i njegova ergonomija

Kada renoviramo stan i dizajniramo nov enterijer, često nam je dekoracija enterijera na prvom mestu. Dekoracija enterijera jeste svakako bitna stavka, ali nije jedina oko koje mora da se vodi računa. Druga stvar koju je neophodno imati na umu kada se radi dizajniranje enterijera je ergonomija, odnosno da prostor bude tako dizajniran da ne ometa uobičajene ljudske pokrete i funkcije.

Koliko su dekoracija enterijera i ergononomija važni za dizajniranje enterijera?

Estetska vrednost koju poseduje enterijer ima direktnu vezu sa iskustvom koje nam pruža prilikom njegovog posmatranja. Ako nam pruža zadovoljstvo u osnovi našeg iskustva, pa uživamo u proporciji, eleganciji, harmoniji ili jedinstvu formi-kažemo da je dekoracija enterijera dobra. Suprotno tome postoji dekoracija enterijera koja u nama izaziva nezadovoljstvo, podsmeh ili gnušanje. Često takve enterijere nazivamo kičastim.

Kao što smo već rekli, osim što je dekoracija enterijera bitna, bitna je i njegova ergonomija. Nameštaj i drugi objekti ne smeju da ometaju kretanje, niti da onemogućavaju uobičajene pokrete. Osnovno pravilo ergonomije je da minimum prostora između objekata gde ljudi prolaze iznosi 90 cm. Između stola i stolice mora biti 60 cm, isto kao i između plakara i kreveta itd. Dakle svugde tamo gde ljudi prave uobičajene pokrete iako se ne kreću. Hodnik gde se očekuje da se ljudi mimoilaze treba da bude širok 120cm ili vise. Standardna vrata su širine minimum 80cm. Ograda (na terasi recimo) mora biti visine minimun 110 cm. Nezavisno od naših zamisli, ova pravila ergonomije treba uvek poštovati.

Takođe Republika Srbija ima Pravilnik o uslovima i normativima za projektovanje stambenih zgrada i stanova, kojim su, između ostalog propisane neke ergonomske mere u stanu. Tako na primer propisano je da minimalna šrina višenamenske odnosno dnevne sobe u garsonjeri i jednosobnom stanu iznosi 320cm, dok je kod dvoiposobnog stana 340cm, kod trosobnog 360cm i četvorosobnog i većeg 380cm. Minimalna širina sobe za jednu osobu je 210cm, a za dve 240cm. Minimalna šitina kuhinje je 170cm, trpezarije 220 cm, kupatila 160cm, WC 90cm. Propisane su i minimalne površine određenih prostorija. Tako je minimalna površina dnevne sobe 16m2, sobe za dve osobe 11m2, sobe za jednu osobu 7m2, trpezarije 4m2, kuhinje 4m2, kupatila 3m2.

ergonomija enterijera

Dekoracija enterijera i kompozicija

dekoracija enterijera
Simetrični enterijer.

Da bi se dobila dobra dekoracija enterijera najvažnije je postići dobru kompoziciju. Kompozicija je suština svake vizuelne umetnosti. Ona mora, s jedne strane da bude čvrsta i povezana, da ima svoju unutrašnju logiku i neki svoj narativ. Sa druge strane mora da bude zanimljiva i intrigantna. Da bi dekoracija enterijera bila uspešna, ona mora da uzme u obzir kompoziciju.

Кompoziciju enterijera čini sve, od rasporeda zidova, nameštaja, do svih predmeta, odnosno objekata koji se nalaze u prostoru. Dobra dekoracija enterijera mora uključi i kompoziciju i praktičnost. S druge strane, manipulacijom bojama, svetlošću i senkama drastično može da se utiče kompoziciju unutrašnjeg prostora u kojem su već smešteni svi predmeti, odnosno objekti.

Rekli smo da dobra kompozicija ima neku svoju unutrašnju logiku. Ona može biti simetrična i asimetrična. Simetrična kompozicija imamo kada prostoriju možemo da podelimo na dve iste (ili skoro iste) polovine. Kod asimetrične kompozicije namerno narušavamo simetriju. Ustvari i tu enterijer pravimo po simetričnoj logici, da bismo na kraju nekim luckastim detaljem „prevarili“ strog zakon simetrije.

dekoracija enterijera
Asimetrična kompozicija.

Da bismo dobili zanimljivu kompoziciju i da dekoracija enterijera bude interesantna, možemo da neke upečatljive boje ili oblike ponovimo više puta na više različitih mesta. Tako postižemo da kompozicija ima ritam. U arhitekturi se to radi ponavljanjem u nizu, recimo nizu stubova, ili niza prozora i sl. Kad je u pitanju dekoracija enterijera, to može recimo biti žuti jastuk, pa žuti luster, pa recimo žuta lampa na vitrini za knjige.

dekoracija enterijera
Ponavljanje formi kojom se postiže ritam.

Osvetljenje je jako bitno kada je u pitanju dekoracija enterijera

Za osvetljenje se kaže da je četvrta dimenzija u arhitekturi, jer pravilnom i hrabrom upotrebom osvetljenja možete dramatično izmeniti unutrašnji prostor. Samim tiim osvetljenje je jako bitno za dekoraciju enterijera. Možete na primer učiniti da jedni zidovi nestanu, dok druge povećate i naglasite, ili možete razbiti monotonu površinu zida na više osvetljenih površina. Igrom svetlosti i senke možete napraviti vrlo uzbudljiv kontrast. U Americi i na Zapadu, gde je dizajn enterijera razvijen, razvila posebna grana – dizajn osvetljenja.

Osvetljenje možemo podeliti na opšte, namensko i akcentno osveljenje. Opšte osvetljenje nam pruža željeni nivo svetlosti u celoj prostoriji. Lusterima i lampama najčešće obezbeđujemo ovu vrstu osvetljenja. U zavisnosti od namene prostorije želećemo različit nivo opšteg osvetljenja. Obično ne želimo da opšte osvetljenje bude pretenciozno već da ravnomerno osvetljava prostor.

dekoracija enterijera
Ogledalo, primer za namensko osvetljenje.

Namensko osvetljenje nam služi za obavljanje određenih radnji za koje nam treba drugačije osvetljenje od opšteg. Njime obično bolje osvetljavamo jedan deo prostorije. Recimo radna lampa, lampa za čitanje pored kreveta, osvetljenje za brijanje, šminkanje iznad ogledala su primeri namenskog osvetljenja.

Akcentnim osvetljenjem osvetljavamo određenu površinu koju želimo da naglasimo. Na primer to mogu biti slike na zidu ili vitrina sa knjigama. Akcentnim osvetljenjem koje “liže” celu površinu zida ili samo njegove delove, ostavljajući druge u mraku, možemo dramatično izmeniti prostor i napraviti mističan i uzbudljiv ambijent.

dekoracija enterijera
Primer akcentnog osvetljenja.

Boje i dekoracija enterijera

Boje su najesencijalniji element dekoracije enterijera. Dobrim i znalačkim slaganjem boja svaki enterijer ćemo učiniti lepim i upečatljivim. Svaka boja ima svoju energetsku vrednost. Svaka boja izaziva određeni psihološki efekat. Veliki ruski slikar Vasilij Kandinski je govorio da čuje muziku kada gleda umetničku sliku, kao i da, sa druge strane, može da „naslika“ muzičku kompoziciju.

Nekoliko osnovnih podela moramo da znamo da bismo mogli lakše da baratamo bojama. Prvo, boje se dele na tople i hladne. Svi sigurno znaju da su tople boje one iz spektra boja koji proizvodi vatra, a hladne da su zelena, plava i sve boje i nijanse koje se nalaze u spektru između njih. Tople i hladne boje izazivaju različit psihološki efekat. S toga je jako važno napraviti dobar balans između toplih i hladnih boja.

Pored ovoga postoji podela na osnovne i izvedene boje. Osnovne boje su crvena, plava i žuta. One ne mogu da se dobiju mešanjem drugih boja, odnosno mešanjem ove tri mogu da se dobiju sve druge boje. Sve druge boje su izvedene jer mogu da se dobiju mešanjem ove tri (iako ovo u praksi ide malo drugačije, na primer u štampačima postoje 4 boje čijim se mešanjem dobijaju sve ostale, a to su: žuta, crna, tirkizna i jedna varijanta ljubičaste, te mnogi smatraju poslednje dve osnovnim bojama). Da bismo najlakše predstavili ceo spektar boja najčešće koristimo točak boja.

Teoretski gledano, crna i bela nisu boje jer je crna odsustvo svetlosti, pošto crna površina upija svu svetlost, dok bela odbija svu svetlost, odnosno ceo vidljivi spektar boja. Naravno mi vidimo crnu i belu kao boje i one isto izazivaju određeni psihološki efekat. Takođe, za projektovanje enterijera jako su nam bitne i neutralne boje. Neutralna boja je na primer siva, ali i sve druge boje koje su izbleđenje i slabog inteziteta.

Slaganje boja pri dekoraciji enterijera

točak boja
Slaganje boja na točku boja.

Točak boja nam može pomoći kada pravimo dekorativnu šemu koju ćemo koristiti za našu dekoraciju enterijera. Postoji nekoliko pravila kako se slažu boje koristeći točak boja, koje bi bilo pametno poštovati, pogotovo ako nemate puno iskustva u dizajnu enterijera. Prvo, dekorativna šema ne bi trebalo da ima više od tri boje u jednoj prostoriji jer bi prostorija bila previše šarena (tu ne računam nijanse iste boje). Takođe, boje ne smeju da se „nadmeću između sebe“, već da se harmonično slažu.

Prvo pravilo slaganja boja pomoću točka boja zove se analogno. Uzmemo nekoliko boja koje stoje jedna pored druge. Na primer svetloplavu i zelenu, ili tamnoplavu i ljubičastu. Tako ćemo imati blagi i nenapadni kontrast. Drugo pravilo se zove monohromno, Tu koristimo više nijansi iste boje. Na primer svetloplavu i tamnoplavu. Tu treba da pazimo da nam enterijer ne izgleda monotono jer nećemo imati jak kontrast. Treće pravilo je da koristimo komplementarne boje. Komplementarne boje na točku boja stoje jedna nasuprot druge. Na primer crvena i zelena, ili narandžasta i plava. Jasno je da na ovaj način postižemo najjači kontrast.   

točak boja
Monohromno slaganje boja.

Neutralne i jarke boje

Što se tiče neutralnih boja, one mogu da se slažu sa svakom bojom. Mogu sa drugom neutralnom ili sa bilo kojom jarkom bojom. Takođe, vrlo je bitno da jedna ista boja izgleda drugačije u zavisnosti koja je boja okružuje. Na primer ista nijansa crvene izgledaće manje crveno, a više recimo narandžasto ako je okružuje recimo jaka bordo, dok, ako je okružuje bela izgledaće jarko crveno.

Od namene prostorije zavisi koje ćemo boje odabrati. Za spavaću sobu je bolje da odaberemo hladne ili neutralne boje, jer one deluju relaksirajuće. Zato za dečiju sobu možemo koristiti žive i tople boje. Pri tom, kada osmišljavamo kompoziciju i dekorativnu šemu moramo uzeti u obzir boje koje već postoje i koje nećemo menjati. Na primer ako imamo parket moramo računati da nam je pod već u žutosmeđoj boji, pa ćemo sa tom bojom slagati ostale boje.

projektovanje enterijera
Enterijer jakih kontrasta.

Trebamo biti oprezni sa toplim jarkim bojama, kao što je na primer crvena ili žuta, jer ako je upotrebljavamo na prevelikoj površini delovaće napadno posle nekog vremena. Međutim, ako otvaramo lokal, recimo kafić i znamo da će ljudi provoditi u njemu, na primer, ne duže od par sati, onda ćemo možda baš želeti da ostavimo na naše goste upečatljiv utisak jarkim bojama.  

dizajniranje enterijera
Enterijer u neutralnim nijansama.

Šta je fokalna tačka i zašto je bitna za dekoraciju enterijera?

Za kompoziciju je jako bitno da neke detalje više istaknemo od drugih. Ne možemo sve da istaknemo. Dobar je savet da su nam veće površine zidova u nekoj neutralnoj boji, a da je neki detalj ili objekat (deo nameštaja, jastuk, slika, ukrasni predmet, biljka) u jarkoj upečatljivoj boji. Tako postižemo fokalnu tačku na koju se oko uvek prvo zaustavi. To nam je najlepši i najupečatljiviji deo prostorije i treba da se nalazi tamo gde svi mogu najlakše da ga vide.

soba sa kaminom
Kamin kao fokalna tačka.

Pravilo je da nema pravila

Što se ostalih pravila koje smo gore naveli tiče – pravilo je da nema pravila. Što ste kreativniji i sigurniji u sebe, to više možete da kršite pravila i verovatno ćete dobiti zanimljiviji i originalniji enterijer. Ideje za uredjenje enterijera ne treba sputavati. Što naš narod kaže ”pravila su tu da se krše”.

Međutim ukoliko niste 100% sigurni kako će izgledati ono što ste zamislili i nemate baš puno iskustva kada je pitanju projektovanje enterijera, pametno bi bilo da potražite pomoć dizajnera enterijera. On će vam pomoći da definišete svoje zamisli i izraditi 3D model vašeg budućeg enterijera. Njega onda možete da menjati prema vašim željama sve dok ne dođete do onoga što vam se najviše sviđa.   

Moja4zida nidi, veoma povoljno, kompletnu uslugu dizajna enterijra, a imamo i izvođača koji izvodi radove po našem projektu. Ako vam je potrebna naša usluga možete nas kontaktirati na kontakt stranici.

Similar Posts